Tehnologia din zilele noastre evolueaza la viteze ametitoare si este greu de tinut pasul cu ea. Exista o tehnologie pe care n-o poti lasa sa treaca pe langa tine fara sa-i cunosti tainele si aceasta se numeste realitatea augmentata.

Ce inseamna aceasta?

Realitatea augmentata este un tip specific de tehnologie prin care o imagine generata devine suprapusa peste imaginea provenita din lumea reala, creand un compozit vizual al lumii. Vorbim de o tehnologie care se dezvolta cu pasi rapizi si care isi face loc in lumea jocurilor video, teste in care se pune la incercare capacitatea de reactie in situatii extreme sau o gasim prezenta chiar si in filtrele cu urechi de iepurasi de pe Instagram sau in jocul Pokemon Go care a provocat mare valva in urma cu cativa ani.

Pokemon Go a facut ca realitatea augmentata sa devina mainstream, iar tehnologia nu a facut altceva decat sa creasca natural fata de anul lansarii jocului din 2016 si sa aduca incasari de peste 725 milioane dolari. In 2022, se preconizeaza ca incasarile o sa fie de aproximativ 15,5 miliarde dolari. In aceste conditii, se poate spune cu confidenta ca, avand in fata o asemenea valoare de marketing, realitatea augmentata va atrage atentia mai multor creatori de aplicatii mobile de pe intreg globul.

Aplicatii precum IKEA Place permit potentialilor clienti sa arunce o privire virtuala asupra lucrurilor pe care si le doresc. De exemplu, pot vedea cum arata lampa sau canapeaua in casa lor, pentru a se asigura ca se potriveste din punct de vedere estetic si al spatiului, inainte de a achizitiona obiectele dorite. Realitatea augmentata poate fi folosita pentru a da un boost interactiunii si a crea un spatiu realist, o experienta virtuala cu produsele.

O precizare intre realitatea virtuala si realitatea augmentata necesita a fi facuta, caci deseori cei doi termeni sunt confundati, desi sunt diferiti. Pe cat de similar suna in aparenta, tehnologiile sunt foarte diferite intre ele. In timp ce realitatea augmentata suprapune imagini digitale peste imaginea reala, creand un compus vizual intre cel real si virtual. Realitatea virtuala creeaza o experienta 3D imersiva desprinsa complet de realitate, de cele mai multe ori cu ajutorul ochelarilor VR.

Realitatea augmentata se divide in patru tipuri principale, fiecare avand functionalitate si aplicabilitate unica:

1. Realitatea augmentata bazata pe markere (i.e. obiect care indica o pozitie) cunoscuta si sub numele de recunoastere imagistica. Aceasta se foloseste pe un smartphone cu camera foto si un marker vizual pentru a produce realitate augmentata, atunci cand cand marker-ul este detectat de camera. Situatii posibile de utilizare sunt, de exemplu, concertele programate unde cu ajutorul unui cod QR scanat se afiseaza playlist-ul si artistii care vor canta.

2. Realitatea augmentata fara markere care se foloseste pe GPS, compas digital sau accelerometru pentru a oferi informatii dispozitivului, in functie de locatie sau viteza. Aceasta este cea mai populara si versatila metoda. Pokemon Go sau IKEA Place utilizeaza aceasta tehnologie prin identificarea obiectelor fizice in relatie cu alte obiecte.

3. Realitatea augmentata proiectata sau realitatea spatiala este pusa in miscare cu ajutorul unei lumini artificiale proiectata pe o suprafata reala, asemanatoare cu functionarea unui proiector video. Cu ajutorul ei se pot crea holograme, care sunt folosite pe o scara mai larga la conferinte sau evenimente.

4. Realitatea augmentata suprapusa foloseste recunoasterea cu ajutorul obiectului si presupune ca peste imaginea reala sa fie suprapusa o imagine augmentata, fie partial sau in intregime. Acest tip de realitate este folosit in tururile istorice, unde se recreeaza imaginea originala a unei cladiri istorice sau statui. Mai poate fi folosita si in domeniul medical, pentru a suprapune o raza X peste corpul pacientului.

realitate augumentataViitorul pentru realitatea augmentata pare unul stralucit si prezenta ei pe cat mai multe device-uri este iminenta, mai ales ca urmare a recentului anunt privind intentia de a crea Metaverse a lui Mark Zuckerberg.

Realitatea augmentata va deveni nu doar o unealta de a interactiona cu muzica, fashion-ul, educatia si proprietatea, dar va fi si o parte integra a rutinei zilnice. La fel de naturala pe cat a devenit navigarea prin feed-ul de social media sau verificarea mail-urilor.

Comentează prin Facebook

Comentează prin Facebook