Social media conecteaza o multime de oameni online, ne ajuta sa mentinem legatura cu cei dragi si sa ne promovam produsele sau serviciile. Modul in care a evoluat social media si s-a schimbat continuu este absolut incredibil. In prezent, multe comapanii si influenceri traiesc doar din asta, din promovare si engagementul urmaritorilor. Fiind un aspect care face parte tot mai mult din viata noastra, mi s-a parut interesant sa vedem cum a inceput conceptul de social media si cum au luat amploare platformele pe care le utilizam zilnic.
Six Degrees – 1997
La inceput retelele de socializare aveau ca scop conexiunea cu oamenii si mentinerea legaturii. Chiar aici la sfarsitul anilor 90 apare predecesorul retelei Facebook si anume, Six degrees. Acesta a fost modelul original pentru Myspace, Facebook, LinkedIn si altele. Site-ul iti permitea sa ai un profil si o lista de prieteni cu care sa comunici. In aceasta perioada s-a inteles si s-a constientizat la nivel macro faptul ca oamenii ar putea comunica foarte usor prin Internet.
LinkedIn si Myspace – 2003
LinkedIn, companie americana fiind, a fost inca de la inceput conceputa in scop profesional, fiin cu un pas in fata retelelor simple de socializare. Concret, utilizatorii puteau ca si in prezent, sa formeze conexiuni profesionale cu alti oameni din domeniu, sa isi construiasca profilul asemenea unui CV care rezuma experienta lor si educatia.
Myspace a atras mai mult public ulterior decat Six Degrees si aveau deja functii noi mult mai atragatoare. Puteau aranja lista de prieteni, acest lucru avand initial si oun impact negativ intrucat oamenii deveneau mai rautaciosi. Pe langa aceasta functie, aveai posibilitatea de a-ti personaliza propria pagina pentru ca aceasta sa reflecte adevarata lor identitate si personalitate.
Facebook – 2004
Acest gigant al retelelor de socializare este cel mai reprezentativ pentru istoria industriei, fiind o aplicatie revolutionara. Indiferent de perioada, inca de la aparitie, Facebook s-a mentinut mai mereu in top, desi in prezent putem spune ca batalia este mai grea. Facebook a uimit pe langa celelalte retele in primul rand prin posibilitatea actiunilor pe care le puteai face pe site cu caracter social. Aici au aparut si primele reclame, desigur ocupau un spatiu mult mai mic pe pagina, puteai posta fotografii si puteai pastra conversatiile cu prietenii.
Cand s-au lansat celelalte retele de socializare?
Reddit – 2005
Twitter – 2006
Pinterest – 2009
Instagram – 2010
Snapchat – 2010
Google+ – 2011
Tinder – 2012
TikTok – 2016
In prezent
58,4% din populatia globala foloseste social media. In medie stam pe aceste retele aproximativ 2 ore si 27 de minute zilnic. (ianuarie 2022)
Social media s-a transformat usor in marketing, dupa cum putem observa tipul postarilor cu scop de vanzare, prezentarea de servicii si produse a tuturor influencerilor, acest concept fiind in crestere. Astfel, in prezent desi platformele inca au aceasta caracteristica sociala, ne folosim tot mai mult si de posibilitatea promovarii a ceea ce facem sau suntem.